imfe.jpg
  English
.
.

Сайти Інституту

Етнографія
.

| Надрукувати |

УНІКАЛЬНЕ ВИДАННЯ

 

В Інституті мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України (далі - ІМФЕ) зберігаються справжні скарби гуманітарної науки, цінність яких вимірюється світовими стандартами. Свідченням тому стало видана восени 2020 партитура знакової Симфонії № 2 Л. Ревуцького.

 

 

Твір було написано 1927 р. й одразу визнано як видатне явище сучасності, засноване на джерелах українського мелосу. Він отримав Перше місце на конкурсі. Однак доля текстової першооснови (уртексту) була трагічною - ноти згоріли наприкінці 1928 р. під час пожежі в Київській філармонії. Композитор лише в 1939/40 рр. поновив/реконструював з пам'яті партитуру, що була на початку 1941 р. відзначена Державною премією, як видатний твір.

Та, виявилося, що музика Л. Ревуцького має свою потужну «життєву силу» й здатна повертатися до нас у новий час, коли вже її автор відійшов у горні світи. До 120-річчя митця повернувся аж з Данії Концерт для фортепіано з оркестром Фа-мажор (був виданий в Києві 2013 р.). До 125-річчя - реконструйовано й виконано Струнний квартет. А нині, до 130-річчя композитора вдалося віднайти уртекст Симфонії № 2 у завалах бібліотеки Львівської національної філармонії, до того ж писаний рукою самого Л. Ревуцького. Цю авторську копію партитури (зроблену таємно) у 1930-ті рр. вивіз за кордон (теж таємно!) молодий диригент Антін Рудницький. По ній грали симфонію у Львові, Варшаві, Каунасі. Проте, джерело не афішували, особливо після 1939 р.

Нині, при підтримці Українського фонду культури партитуру Симфонії № 2 було видано. Варто відзначити два унікальні фактори такого видання.

Весь текстовий матеріал підготувала старший науковий співробітник ІМФЕ, кандидат мистецтвознавства Валентиною Кузик, її вступна стаття «Рукописи не горять...» подано двома мовами - українською та англійською (для поширення аудиторії поза межами України).

 

 

Вперше у світі серед видань такого типу вміщено власноручний аналіз драматургії твору, зробленим Л. Ревуцьким ймовірно ще у 1928 р. Цей автограф унікальний тим, що композитор описує партитуру 1927 р. - тобто уртекст, що, як вважалося, був втрачений назавжди. Увесь час автограф Аналізу зберігався у стінах ІМФЕ, а віднині став доступним всім шанувальниками української культури. Подаю повне посилання, вміщене на сторінці 15 нової публікації:

Ревуцький Л. Аналіз тематизму й форми Симфонії № 2, E-dur (1927, у 2-й редакції 1940, присвяченій С.А. Ревуцькій): Архівні наукові фонди Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М.Т. Рильського НАН України - Ф. 36, Од. зб. 524, 6 арк. Аркуші великого формату (А-3), писано автоматичною ручкою чорним чорнилом, з обох боків листа, для нотних прикладів нотоносці спеціально накреслено від руки. У публікації збережено український правопис 1920-х рр. та авторські підкреслення і позначки. Сподіваємося, дослідникам симфонічної музики цікаво ознайомитися з авторським аналізом інтонаційно-драматургічної форми Симфонії № 2 і здійснити порівняльний аналіз партитур її першої, другої та третьої редакцій.

 

 

Презентація видання відбулася в режимі он-лайн 22 вересня 2020 р. із Великого залу ім. Героя України Василя Сліпака Національної музичної академії України ім. П.І. Чайковського. Зі вступним словом виступили композитор Богдан Кривопуст (генеральний директор видавництва «Музична Україна») та музикознавиця Валентина Кузик (дослідниця творчості Л. Ревуцького). Концертну програму було вибудовано за задумом народного артиста України, лауреата Національної премії України імені Тараса Шевченка, головного диригента Національного заслуженого академічного оркестру України Володимира Сіренка. Він поєднав у концерті «два Фенікси, що відродилися із попелу» - уртексти Концерту для фортепіано з оркестром Фа-мажор (1934 р.), соліст лауреат міжнародних конкурсів Роман Рєпка, та Симфонії № 2 Л. Ревуцького. В антракті з короткими інтерв'ю, що транслювалися телебаченням, виступили правнук композитора Тарас Ревуцький та народний артист України, видатний диригент, вчений-енциклопедист Іван-Ярослав Гамкало.

 

На сцені Національний заслужений академічний оркестр України. Диригент - Володимир Сіренко. За роялем - Роман Рєпка

 

Причетні до здійснення проекту: Т. Ревуцький (правнук композитора), Б. Кривопуст (композитор, директор видавництва «Музична Україна»), Л. Ляхова (музичний редактор), Р. Рєпка (піаніст), В. Кузик (музикознавець), І.-Я. Гамкало (диригент, вчений-енциклопедист), В. Сіренко (головний диригент НЗАО України)

 

Концерт-презентація пройшов натхненно й викликав щирі емоції слухачів і музикантів-виконавців, які занурилися у звуки музики, що відродила в уяві звучання епохи Українського відродження 20-30-х рр. ХХ століття. Завдяки трансляції он-лайн майже одразу були отримані відгуки від багатьох слухачів. Серед яких є й імена відомих постатей української культури. Наведемо деякі з них:

 Дивилися, слухали в он-лайн-версії! Це - дійсно знакова подія для української музичної культури! Дякуємо всім причетним до організації і втілення в життя цього унікального проекту! (доктор мистецтвознавства, професор О. Берегова);
 Вітаю всіх причетних до проекту і дякую за насолоду! (науковий співробітник ІМФЕ, кандидат мистецтвознавства, музикознавець О. Летичевська);
 Молодці. По більше б таких добрих справ. (доктор мистецтвознавства, професор Л. Корній);
 Вітаю всіх, кого заохотили до такого грандіозного проекту. Україна має знати, чим дихали її митці, перетворені за радянщини на ідеологічних музичних лідерів. Ви зробили неймовірне - повернули не лише пам'ять, а й дух, внутрішній світ й думки, втілені Левком Миколайовичем, які соцсистема розтрощила, «підмяла» під себе. Слухала і тішилася, бо завдяки Вам в українську музику повернулися шедеври безперечно світового рівня. (кандидат мистецтвознавства, музикознавець і композитор М. Долгих);
 Унікальне видання! (лауреатка премії імені М.В. Лисенка, мистецтвознавець Р. Скорульська).

Бажаючі «погортати» сторінки нового видання прошу переглянути: https://drive.google.com/file/d/1E4HS1uoORBQ-a42qhaEwRteBu4Q68L0t/view

Бажаючі послухати унікальний концерт он-лайн можуть «викликати»:

https://www.youtube.com/watch?v=e8nWgazS7Nc&vl=ru

Валентина Кузик
старший науковий співробітник,
кандидат мистецтвознавства