imfe.jpg
  English
.
.
.

| Надрукувати |

Традиційна українська вишивка в міській моді:
сучасна етнокультура та пошуки витоків

 

У рамках роботи ХХІХ виставки «HANDMADE-Expo» 09 березня 2019 р. розгорнула роботу просвітницька платформа «Модні історії з вишивкою. Збереження вишивальних традицій у сучасному вбранні. Стародавня вишивка на сучасних моделях - те, що ми залишимо після нас.». Програму було розпочато з яскравого і виразного показу моделей одягу, оздобленого традиційною українською вишивкою. Особливістю цього дефіле було те, що в ролі моделей виступили як майстрині, які вишили сучасне вбрання для власних потреб, так і шанувальниці колекцій, створених дизайнером Тетяною Зез та автором і модератором проекту «Вишивка етнографічна» Тетяною Серебренніковою. Більшість представлених зразків одягу були пошиті в майстерні «Zеta_atelier». Творча співпраця двох Тетян розпочалася на тлі пошуків автентичних зразків народної вишивки.

 

Тетяна Серебреннікова та Тетяна Зез представляють творчі здобутки

 

    

    

        

Показ моделей вишитого одягу

 

У 2013 р. киянка Тетяна Серебреннікова запропонувала однодумцям вивчати та популяризувати старовинні зразки української вишивки, які зібрала й видала в першій науковій праці про українську вишивку Ольга Петрівна Косач. Учасники інтернет-спільноти «Спілкування за вишиванням» з різних куточків України підтримали проект «Вишивка етнографічна: "Украинский народний орнамент: вишивки, тканини, писанки" О. П. Косачева». Тетяна Зез жила в Донецьку, але після подій 2014 р. з родиною переїхала до Києва та заснувала майстерню «Zеta_atelier». Через 4 роки плідної роботи ініціативної групи та завдяки співпраці з Музеєм видатних діячів української культури та Волинським краєзнавчим музеєм, працю Ольги Петрівни Косач було перевидано.

 

Український народний орнамент Ольги Петрівни Косач / репринтне видання 1876 року, Київ, 2018 р.

 

Тетяна Зез і Тетяна Серебреннікова проводять численні майстер-класи для всіх охочих оволодіти старовинними техніками вишивки. Разом із командою однодумців вони підготували творчі колекції сучасного вбрання, оздобленого орнаментами шитва із музейних збірок, а саме - «Дитяча джинсова колекція», «Біла колекція за Пчілкою», «Мишолосіє», «Український офіс», «Глухівський льон», «Глухівський льон. Діти», «Маленька біла сукня», «Модні перегони: шкільна та спортивна форма», «Полотняна колекція», «У стилі Chanel». Частину виробів було представлено для відвідувачів виставки «HANDMADE-Expo».

 

Виступ молодшого наукового співробітника ІМФЕ, кандидата історичних наук Марини Олійник

 

До уваги учасників заходу також було запропоновано лекцію-презентацію молодшого наукового співробітника відділу «Український етнологічний центр» Інституту мистецтвознавства, фольклористики та етнології ім. М. Т. Рильського НАН України, кандидата історичних наук Марини Володимирівни Олійник «Традиційна українська вишивка в міській моді». У виступі було зроблено спробу знайти відповіді на питання: Чи дійсно тільки «традиція» зберігає національну ідентичність, а мода як зовнішній цивілізаційний вплив руйнує важливі основи культури і побуту народу? Хто першим запровадив «український імідж» у зовнішньому вигляді? Який шлях пройшла традиційна вишивка від прикрашання строїв сільських чепурух до оздоблення вбрання міських модниць? Демонстрація ілюстративного ряду допомагала переконувати слухачів в тому, що побутування народного строю, міксування його компонентів з міським вбранням, оздоблення модного одягу традиційною вишивкою практикувалося українськими містянами уродовж півтора століття.

 

Марина Олійник
молодший науковий співробітник,
кандидат історичних наук