imfe.jpg
  English
.
.
.

| Надрукувати |

Новорічна імпреза в Національному музеї українського народного декоративного мистецтва: «Мова емалі. Діалог з киянами»

 

 

Під час новорічних свят у залах Національного музею українського народного декоративного мистецтва (НМУНДМ) в Києві відбувається дивовижна за своєю чарівною красою виставка, яка сприймається справжнім різдвяним чудом. «Мова емалі. Діалог з киянами» - таку назву отримала персональна виставка київського художника-емальєра, члена Національної спілки художників України, лауреата Державної премії імені Катерини Білокур (2020), Державної премії імені Іллі Рєпіна (2021), Міжнародного бієнале декоративно-прикладного мистецтва (Ташкент, Узбекистан, 2021) Олексія Коваля. У відкритті новорічної імпрези брали участь виступами Генеральний директор НМУНДМ Людмила Строкова, голова секції декоративно-прикладного мистецтва Київської організації Національної спілки художників України Володимир Балибердін, науковий співробітник відділу образотворчого та декоративно-прикладного мистецтв ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України, кандидат мистецтвознавства Зоя Чегусова, автор мистецького проєкту - художник Олексій Коваль.

Експозиція виставки презентує 20 авторських робіт митця із серій «Мова символів», «Український портрет», «Місця сили», «Живий світ». «Головним героєм» в них виступає техніка гарячої емалі, адже Олексій Коваль невпинно перебуває в інтенсивних пошуках «своєї емалі» і «себе в емалі» від 2009 року. Завдячуючи цьому художнику, впродовж років і вдалося досягнути технічної майстерності напрочуд вишуканої напівпрозорої з переливами емалі з прийомами заглибленого рельєфу на міді, що надає роботам ефекту багатовимірного зображення. За цей період О. Коваль створив понад ста композицій, зокрема мальовничі пейзажі, портрети українських жінок, козаків тощо. Викликає повагу професійна ґрунтовність, «високий пілотаж» митця у володінні винайденої ним практично унікальної техніки.

Не дивлячись на те, що автор працює в царині декоративно-ужиткового мистецтва, у його творах, експонованих в НМУНДМ, відчувається й потужний талант природженого художника-монументаліста, обдарованість живописця і рисувальника, творчість якого втілює усі переваги київської мистецької школи, яку художник здобув у Національній академії образотворчого мистецтва та архітектури (1996-2002) на факультеті живопису в майстерні професора Василя Івановича Забашти.

Митець О. Коваль підходить до емалі усебічно: і як художник-монументаліст (нескладно уявити собі його твори у великому архітектурному просторі, де б емалі митця міцно «тримали стіни», створюючи цікаві кольоро-пластичні ефекти), і як графік - майстер довершеного офорту, що водночас розкривається у роботі як тонкий та проникливий колорист.

І в кожному панно персоналії - масштабному чи мініатюрному, що ваблять гострою експресією, точними розрахунками композиційної та колірної побудови, домінує особистісне філософське світовідчуття художника, «зчитується» вироблений майстром авторський стиль зі своєрідною формальною мовою і суто українською образністю, народженою з глибин традицій народного мистецтва, але перевтілених переживаннями автора («Козацького роду», «Хуторець» - обидва 2017; «1916», 2018; «Лялечка», 2019). Гаряча емаль виступає в творах автора в усій своїй красі: у багатстві мотивів, грі площин і плям, у фактурних співставленнях, в насичених кольорах («Оптимістичний соняшник», 2012; «Небилиця», «Зимовий сад І» - обидва 2017; «Середземноморська пінія», 2019; «Трави», 2020; «Зимовий сад ІІ», 2021).

Головний акцент у своєму мистецькому проєкті О. Коваль робить на візуальних діалогах з видатними особистостями в мистецтві та пересічними українцями початку ХХ століття. «Посеред сучасної метушні ми повинні пам'ятати та віддавати шану людям, котрі принесли в цей світ гармонію та красу. Побачивши батики Надії Грибань, я надихнувся її казковим світом та присвятив їй твір «Замріяна».

Косівські гончарі ХІХ ст. Петро Баранюк та Олекса Бахматюк вразили мене своїми фантазійними світами, що оживають на їхніх кахлях. В емалі «Згарди» мій спомин про цих майстрів, відображений в образах півника та левика», - визнається Олексій Коваль (із серії «Діалоги»: Діалог з Надією Грибань «Замріяна», 2021; Діалог з Петром Баранюком та Олексою Бахматюком «Згарди», 2020-2021). Їхні твори з колекції НМУНДМ також експонуються на виставці.

Виставка працює в Національному музеї українського народного декоративного мистецтва за адресою м. Київ, вул. Лаврська, 9, корпус, 2.

 

 Афіша виставки Олексія Коваля в НМУНДМ

 

Олексій Коваль. «Лялечка». 2019. Мідь, емаль, авторська техніка

 

Олексій Коваль. «Оптимістичний соняшник». 2012. Мідь, емаль, авторська техніка

 

Олексій Коваль. Із серії «Діалоги». «Діалог з Петром Баранюком та Олексою Бахматюком. Згарди».2020-2021.Мідь, емаль, авторська техніка

 

Олексій Коваль. «1916». 2018. Мідь, емаль, авторська техніка

 

Олексій Коваль. «Зимовий сад І», «Небилиця» - обидва 2017. Мідь, емаль, авторська техніка

 

Олексій Коваль. Із серії «Діалоги». «Діалог з Надією Грибань. Замріяна». 2021. Мідь, емаль, авторська техніка

 

Виступ на відкритті виставки О. Коваля Генерального директора НМУНДМ Людмили Строкової

 

Виступ на відкритті виставки О. Коваля кандидата мистецтвознавства Зої Чегусової

 

Марія Чайковська (Литва), кандидат мистецтвознавства Зоя Чегусова, член НСХУ Олексій Коваль, член НСХУ Галина Дюговська, кандидат мистецтвознавства Олеся Авраменко, член НСХУ Володимир Балибердін

 

 

З. А. Чегусова,
кандидат мистецтвознавства, науковий співробітник відділу
образотворчого та декоративного-прикладного мистецтва
ІМФЕ ім. М. Т. Рильського НАН України